Waarom een crash dieet niet werkt

Crash diëten zijn populair gemaakt door Hollywood en beroemde acteurs en actrices. Het hele idee was dat door het onthouden van voedsel gewicht verloren kon worden in rap tempo. Iedereen wil namelijk snel afvallen en niemand wil wachten.

Natuurlijk is dit logisch, als we iets willen willen we het nu, maar echt haalbaar is het niet. In de echte wereld kost het nog altijd tijd om iets voor elkaar te krijgen. En om iets te veranderen moet jij veranderen.

Laten we dus eens serieus kijken naar een crash dieet. Om een goed crash dieet te hebben moet je allereerst een calorietekort gaan laten ontstaan. Je wilt dus dat je op een dag meer calorieën verbruikt dan je tot je neemt. De oplossing om minder en minder te eten is tijdelijk een manier om dit voor elkaar te krijgen, maar stelt wel een aantal verdedigingssystemen van je lichaam in werking. 15 kilo afvallen moet je doen om op lange termijn hier voordeel van te krijgen en niet roofbouw op je lichaam te plegen.

Het probleem is namelijk dat je lichaam zich instelt op een periode van schaarste en tekort en daardoor in winterslaap wilt. Je wordt futloos, hebt meer behoefte aan slaap en je voelt je belabberd. Als je daadwerkelijk gezond wilt afvallen is het belangrijk om te eten zoals je voorouders eerst deden. Als jij doet wat je moet doen is 15 kilo afvallen echt een realistisch haalbaar doel.

10 dagen dieet

Je vindt online heel wat informatie over dieet soorten. Het overgrote merendeel komt neer op zogenaamde crashdieten. Als je informatie gaat opzoeken over het 10 dagen dieet kom je ook op heel wat van dit soort dieten terecht.

De meeste vormen van het 10 dagen dieet gaan uit van een beperkte vet inname en een beperkte calorie inname. Normaal gezien zijn deze 2 zaken aan elkaar gelijk want vet is de hoofdleverancier van de meeste calorien in onze voeding. Het gevolg hiervan is dat heel wat mensen denken dat je gewicht verliest als je geen vet eet.

Dat is echter niet helemaal waar. Als je calorie inname drastisch beperkt verlies je wel gewicht, daar kunnen we niks van zeggen. Als je echter op zoek bent naar een gewichtsverlies dat blijvend is zul je toch echt andere methoden moeten hanteren. Binnen 10 dagen kun je gewicht verliezen, maar het is de vraag of je daarna binnen 10 dagen weer op je oude niveau zit, of dat je verder wilt gaan met afvallen.

Eigenlijk moet je als doel hebben dat je op een gezonde manier gewicht verliest. Een 10 dagen dieet kan je dan ook op korte termijn helpen, maar zorg ook dat je een beetje naar de lange termijn kijkt. Het is niet goed en niet de oplossing om nauwelijks of niet te eten om de calorien te beperken. Wekenlang een selderijstokje voor lunch is bepaald geen pretje. Misschien moet je op zoek naar iets structureels omdat dit een soort zelfdiscipline waar iedereen jaloers op zou zijn.

Wat zou je zeggen als er wel een mogelijkheid is om met een dieet te starten zodat je op de goede manier gewicht zou kwijtraken? De eerste 10 dagen van een dieet zijn sowieso het moeilijkst, dus als je ervoor zorgt dat je de goede gewoontes aanleert maak je het jezelf een stuk makkelijker. Eens kijken hoe je dit allemaal kunt doen.